01-18-2017, 08:11 PM

30 Ekim 1998… 10 yıl önce bugün Manny Calavera ilk kez Mecheyi görmüştü bir ceset torbasının ardından. 10 Yıl önce bugün isyan etti araftaki yaşamına Manny, arada kalmışlığı en azından öldükten sonra yaşamak istemiyordu. 10 Yıl önce bugün aslında aşkın ölümden sonra bile ruhları birleştirdiğini, ölümün sevenleri ayırmayıp bir araya getirdiğini göstermeye çalıştı bize Grim Fandango. 10 Yıl önce bugün Tim Schafer bir daha asla ulaşamayacağı seviyede bir baş yapıt ortaya koydu.
Viva La Revolucion !
Lucasarts tarafından macera oyunlarının bittiği ilan edilmiş olsa da benim hayatımın oyunu Grim Fandango işte tam bu tarihte raflara attı kendini. Tim Schafer başyapıtı, şu aciz bünye için gelmiş geçmiş en iyi oyundu Grim Fandango. Hatta üşenmeyip sevdiceğim için Türkçe çevirisini bile yapmıştım evvel zaman içinde.
Grim Fandango o zamana dek Lucas Arts bünyesinden çıkan ilk 3-D macera oyunuydu. Tamamı bilgisayar üzerinden çizildiğinden klasik Lucasarts çizgisinden oldukça farklıydı. Land of The Dead adlı bir diyarda, aslında Araf olarak da adlandırabileceğimiz bir dünyada, Manny Calavera adında efsane karakteri yönetiyorduk. Land of The Dead insanların öldükten sonra geldiği ve amaçlarının bir şekilde Dokuzuncu Yer altı dünyasına gitmeye çalıştıkları bir duraktı .Fani hayatlarında işledikleri amellere göre bu yolculuk dört yıl da sürebiliyordu dört gün de. Bu dört yıllık sürecin asla bitmeyeceğini, hatta böyle bir süreç dahi olmadığını düşünen ruhlar arafta kendilerini kaybediyor ve tıpkı birer insan gibi gerçek dünyada karakterlerine uygun ne iş varsa onu kovalamaya çalışıyor, kötüler kötü, iyiler iyi kalıyordu.

Aşk yaşayanlar içindir
Fakat bu Grim Fandango’nun sorunsuz bir oyun olduğu anlamına gelmiyordu. Sadece klavye üzerinden yönetilen bir macera oyunu karakteri, işin içine sorunlu kontroller girince bazen saçmalayabiliyordu. Tim Schafer’ın ortaya koyduğu müthiş evrene Peter McConell adlı dahinin bestelemiş olduğu yine baş yapıt müzikler eşlik ediyordu. Casino Calavera, Neon Ledge, Companeros, Many and Meche ve daha nicesi. Oyunun o karanlık ve neo-noir havasını yansıtan bu muhteşem müzikler yine McConell'ın kariyerinin zirvesidir bana göre. Zor mu zor, ama çok zor bulmacalarını da tek başına çözebilen adamı da yine kral ilan edebilirdiniz tabii ki. 2. yılda bilet bulmacasını çözebilmek herkesin harcı değildi tabii ki .
Grim Fandango herkes tarafından övüldü, göklere çıkarıldı. Oyuncular çok sevdi sevmesine ama Lucasarts'ın en az satan oyunlarından biri oldu... Bu da Lucasarts'ın artık macera oyunlarına eski önemi vermeyeceğinin göstergesiydi. Nur içinde yatsın Lucasarts. Firma öldü ama Grim Fandango hala hayatta.
Hikaye nasıl anlatılır, ana karakterler ve yan karakterler bir bütüne nasıl oturtulmalıdır, içi dolu dialog nasıl yazılır gibi soruları merak ediyor ve gerçek bir macera oyunu oynamak istiyorsanız Grim Fandango'yu es geçmek olmaz. Windows 7 ve 8'de çalıştırabilmek için kırık takla atmanız gerekebilir ama merak etmeyin Schafer Grim Fandango'yu yeniden yapıyor.
O zaman dek Viva La Revolucion dostlarım


- MUSTAFA KEMAL ATATÜRK